Przemieszczanie ładunków wiąże się z ryzykiem ich uszkodzenia wskutek działania rozmaitych czynników zewnętrznych, a także różnego typu zdarzeń losowych. W przypadku towarów o szczególnie wysokiej wartości ważne będzie więc zadbanie o to, by poszczególne elementy zostały prawidłowo zabezpieczone, co w znacznym stopniu obniży ryzyko powstania usterek. W tym celu konieczne okaże się jednak skorzystanie ze starannie dobranych i przygotowanych opakowań eksportowych, lądowych, morskich i lotniczych. Przekonajmy się, jakich rozwiązań używa się najczęściej i dlaczego.
Jakie rodzaje opakowań wykorzystuje się w transporcie lotniczym, drogowym i morskim?
Sprawny przewóz towarów drogą lądową, morską czy lotniczą wymaga właściwego przygotowania ich do transportu. W przypadku ruchu lotniczego wysyłane ładunki są z reguły umieszczane w specjalnych metalowych kontenerach albo na specjalnych paletach tzw. ULD (Unit Load Device). Ich kształt jest dopasowany do luków poszczególnych samolotów, a najczęściej używanymi będą LD-3 (152 x 155 x 163 cm), LD-8 (243 x 318 x 163 cm) oraz LD-9 (317 x 244 x 160 cm), a jeżeli chodzi o palety PGA, P1P/PAG oraz P6P/PMC. W transporcie kołowym tj. samochodowym lub kolejowym używane są standardowe palety EPAL/EUR lub palety przemysłowe. Przewozy morskie to głównie 20- lub 40-stopowe kontenery.
Jak zabezpiecza się ładunki?
Sposób zabezpieczania ładunków jest ściśle związany z używanym środkiem transportu. W przypadku palet samochodowych i kolejowych poszczególne elementy unieruchamia się przez bandowanie lub użycie folii stretch. W przypadku przesyłek lotniczych towary są zamykane wewnątrz kontenerów lub mocowane na palecie specjalnymi siatkami uniemożliwiającymi przemieszczanie się. W transporcie morskim ładunki umieszcza się wewnątrz kontenera, stosując odpowiednie sztauowanie m.in. z użyciem drewnianych belek bądź podkładek. Ważne będzie również zadbanie o ochronę towarów przed korozją czy bezpośrednim działaniem wody i wilgoci.